IGRAČKA ZA ODRASLE

Gotovo milijun prodanih primjeraka u četvrt stoljeća impresivne su brojke, a samim time ova automobilska legenda postala je najprodavaniji roadster u povijesti automobilizma.

Kada smo već kod nagrada, upravo ova, četvrta generacija Mazdinog kultnog roadstera ; MX-5 (Miata), proglašena je svjetskim automobilom 2016.godine, a pored toga tu je i nagrada za najbolji svjetski autmobilski dizajn.  Moramo priznati da čim smo sjeli u ovaj prekrasan roadster sljedeća radnja je bilo spuštanje krova i pravac vožnja prema moru.

Nakon niza godina označenih kao pravog ženskog roadstera, što zbog svoje (male) veličine, što zbog mekih linija i „prijateljskog“ lica nova Mazda MX-5 dobiva zdravu dozu agresije.

Već na prvi pogled vidljiva je promjena dizjana, odnosno Mazdina filozofija KODO dizajna prisutna je i na ovom modelu, no ovaj roadster još uvijek je prepoznatljiva ikona među ljubiteljima ovakvih automobila. Oštre linije, dugačak nos, mali farovi, atraktivni alu naplatci, sjajno crni lak na detaljima poput difuzora, spojlera i pragova… mnogo je tu faktora koje utječu na toliko poseban, agresivan i prije svega atraktivan izgled ovog roadstera. Prednji kraj malo podsjeća na talijanski, „Maseratijev“ dizajn, dok stražnji dio kao da je preslikan s nekog Jaguarovog modela, a zahvaljujući optičkoj varci bokovi izgledaju znatno širi nego što jesu. Kako god, nama je najbolji pogled svakako iza volana, gdje su visoko postavljeni branici u kombinaciji sa niskim položajem sjedenja pružili osjećaj kao da vozimo Corvette C3!

IMG_6361

Iako, ne vidi se odmah, no nova MX-5 je kraća za punih 11 cm u odnosu na prethodni model, a međuosovinski razmak skraćen je za 2 cm što zapravo čini kompaktniju cjelinu. Tehnološki napredak vidljiv je na svakom koraku, no ne i kod krovne konstrukcije koja funkcionira isključivo na „ručni“ način rada, a krov je i dalje platneni. Možda na prvu, niste oduševljeni istim, no kada zapravo vidite kako je jednostavno spustiti ili podići krov zaboravljate na električne izvedbe. U praksi, spuštanje odnosno podizanje krova ne traje duže od 6 sekundi!

U interijeru nastavlja se Mazdina priča oko dizajna… Atraktivni retro otvori ventilacije postavljeni su na rubovima armature, dok na centralnom dijelu kao i kod ostalih kućnih modela dominira jedan okrugli otvor i jedan kvadratnog oblika iznad kojih je postavljen fiksni zaslon multimedije. Volan je dobro odmjeren veličinom, multifunkcionalan, dok na centralnom grebenu iza mjenjača nalazi se prava ručna kočnica i „joystick“ kao pristup za upravljanje multimedijom. Pretinac za rukavice u ovom modelu ne postoji, odnosno s obzirom na visoko postavljen centralni dio između sjedala nalazi se mali pretinac i naravno jedan iza vozača, no ispred kojeg se nalaze i dva držača čaša odnosno boca.

Sjedala pružaju odličan bočni oslonac, a kao što smo već spomenuli postavljena su nisko i idealna vozačka pozicija se zaista ne traži dugo, no problem će svakako imati svi oni koji su viši od 180 cm. Prostora za noge nema mnogo niti za one manje, a veći će osim toga muku mučiti i s prostorom za glavu. Prtljažnik je obujma 130 litara i dostatan je za vikend shopping ili neku avanturu put mora s jednim manjim kovčegom. Svaki model Mazde MX-5 dolazi sa tipkom za paljenje i multimedijalnim zaslonom.

Ono po čemu je ovaj roadster godinama poseban upravo je jedinstveno vozačko iskustvo, pa krenimo redom! Mazdin dvolitreni Skyactiv redni četverocilindraš viđen je u ostalim modelima, a istog smo imali prilike isprobati i u novoj „šestici“. 160 KS i 200 Nm na papiru izgledaju pristojno, no je li i u praksi tako!? Ukoliko iz ovog roadstera tražite maksimum performansi onda odmah upamtite kako ćete ga morati vrtoglavo visoko držati s okretajima, i to od 6000 na više… bez brige, vrlo vjerojatno ćete tako stalno voziti jer zvuk koji ovaj agregat isporučuje zaista traži još, još i još…

Kako god, ovaj automobil izrazito je zabavan i to ponajviše zbog idealne raspodjele težine (50:50), motorom smještenim odmah iza prednje osovine, ukupne težine od 1000 kg i naravno stražnjeg pogona. Kada bi morali dodijeliti ocjenu za fun factor od 1 do 5 bila bi to čvrsta 15-ica! Nova Mazda MX-5 školski je primjer kako sportski automobil nemora nužno imati mnogo „konja“, važno je da sve bude savršeno u cjelini. U prilog navedenoj tezi ide i savršeno izbalansirano težište koje je odmah iza prednjih sjedala, a rezultat je vjerojatno najizravniji doživljaj vožnje u nekom automobilu uopće.

IMG_6354

Električni servo upravljač pruža dovoljno povratnih informacija prema vozaču pa tako pri većim brzinama postaje izravniji i osjetljiviji dok je još uvijek dovoljno lagan pri malim brzinama što olakšava svakodnevnu vožnju gradom. Šesterostupanjski ručni mjenjač izrazito je precizan sa jako dobro izvedenim omjerima brzina i na njega zaista nema prigovora.

MX-5 od samog početka vožnje vuče odlično i na trentuke vas može zavarati kako je riječ o daleko snažnijem motoru pod poklopcem nego što je to slučaj. Podupravljanje je za ovaj automobil nepoznat pojam, a driftanje zavojima nije nikada bilo jednostavnije. Ovaj automobil već i sa uključenom elektronikom može biti jako zabavan, no naravno potrebno ga je pažljivo dozirati gasom. Na sve naredbe upravljača odgovara poput dresiranog psića, a u slučaju bilo kakvog neplanskog gubitka kontrole već samom intuitivnom reakcijom automobil se bez pogovora vraća u putanju, što je više nego pohvalno za jedan ovako živahan roadster. U svakom trenutku kontrola vozača nad automobilom je potpuna.

Vibracije i buka vjetra s obzirom da je riječ o roadsteru svedeni su na minimum, pa tako s ovim automobilom i kod visokih brzina neovisno o tome imali podignut ili spušten krov nema problema sa velikom bukom. Vozač i suvozač se bez problema mogu sporazumijevati normalnim tonom i na brzinama većima od 150 km/h. Kada smo kod brzine, prema podacima proizvođača maksimalna brzina je 214 km/h, dok s mjesta do „stotke“ ubrzava za 7,3 sekunde. Nisu trkački podaci, no ovaj automobil je sve samo ne trkač, a isto najbolje dolazi do vidjela kod uspona na zavojitim dionicama i to je možda najveći nedostatak na cijelom vozilu. Kod odlaska na dulja putovanja novi Bilsteinov ovjes daje najbolje od sebe. Tvrd, a opet udoban – najbolji je opis Mazdinog ovjesa.

IMG_6363

Nova Mazda MX-5 pršti emocijama i jasno daje do znanja kako za sportski automobil nije nužno da ima velik i snažan motor, ogromne gume, izmišljene prijenosne omjere i velike dimenzije kako bi se moglo uživati u vikend vožnjama. MX-5 djeluje kao čisti hedonizam, čak nas malo vraća u prošlost i podsjeća na neke stare modele Hondi i Porschea. Ruku pod ruku s malom masom vozila našla se i relativno niska potrošnja goriva koja nam nije prelazila 9.5 litara zaista živahnog tempa.

Ovako atraktivan i bogato opremljen automobil ima i svoju cijenu, no možda da za kraj spomenemo kako je u svojoj četvrtoj generaciji MX-5 i tehnološki unaprijeđena po pitanju opreme za pasivnu i aktivnu sigurnost (prilagodljiva prednja svjetla, LED tehnologija, senzori za kišu, senzor za praćenje i upozorenje pri napuštanju trake, nadzor mrtvog kuta…) uz vrhunsko audio ozvučenje (Bose) – sustav sa 9 zvučnika od čega su 2 ugrađena u naslonima za glavu.

Mazda MX-5 prije svega je igračka za odrasle! Atraktivna, izrazito vozački nastrojena, sigurna i pouzdana te vraški zabavna… no u testnoj izvedbi cijenom je nešto iznad naših očekivanja.

Kako god, kada podvučemo crtu s obzirom da izravne konkurencije nema, barem dok na hrvatsko tržište ne stigne Fiat 124 Spider, MX-5 je i dalje kraljica i istinska ikona u svojoj klasi. Ukoliko imate priliku kupiti ovakav automobil zaista nećete pogriješiti, a možemo vam garantirati kako ćete nakon svake vožnje izlaziti iz automobila s osmijehom od uha do uha!

TEHNIČKI PODACI

Motor: benzinski

Obujam: 1998 ccm

Snaga: 118kW/160KS @ 6000 RPM

Moment: 200 Nm @ 4600 RPM

Pogon: na stražnje kotače (RWD)

Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva

Dimenzije: 3915 x 1735 x 1225 mm

Prtljažnik: 130 litara

Gume: 215/45 R17

Masa: 1000 kg

Brzina: 214 km/h

0 – 100 km/h:  7,3 sekunde

Potrošnja: 9.5 l/100km

Osnovni model: od 199.386,00 HRK***

Cijena: 280.980,00 HRK*

Cijena TEST modela: 298.300,00 HRK**

*G160 Revolution

**G160 Revoluton Top

***G130 Emotion